Välkommen till min träningsblogg


Hej, kul att just du tittar in på min nya blogg,
här kommer det att bloggas om framförallt löpning,
med inriktning på Ultra.
Men även annan träning som kommer att
få din kropp att må ännu bättre, följ med
och inspereras av en aktiv livsstil.

Välkommen
Gax-Staffan

26 maj 2010

Vad har du för mål-?



Tänk vad tiden rinner iväg....

Flera av mina bekanta håller på att toppa formen inför Stockholm Marathon, man trampar ner på volym och ser till att kroppen är i bästa trim allt ska vara så bra som möjligt. Många har sitt stora mål just på SM och det är bra men....flera som jag känner har inga mål?

Då tänker jag automatiskt hur fasen kan man träna utan att ha ett mål? Känns det då inte ganska meningslöst att träna utan att veta varför man tränar och vart man vill med träningen, eller är det bara jag söm tänker så?

Hur tänker du, är det viktigt för dig att träna för ett specifikt mål?

Sen vad man har för mål är mindre viktigt det viktigaste är att ha ett mål, det kan vara:

*Sätta PB på en specifikt sträcka
*Gå ner X-kilon
*Klara av 10km eller längre


Vad har du för mål?

Mitt mål både på jobbet är tydliga och klara detsamma gäller för min träning.

Ni kanske undrar hur dagens pass gick idag jora, en skönt pass i obanad terräng 2.30 h snitt puls 139.

/Gax-Staffan

5 kommentarer:

  1. Jag, som blåbär, har en massa mål =) Bibehålla min nyfunna kärlek till löpning, bättre tid på Midnattsloppet, ta mig genom och överleva Sthlm halvmarathon (och tappa vikt..). Jag använder mig av mina mål när det känns motigt, de får liksom piska mig ut genom dörren de dagar jag kanske hellre hade gjort något annat.

    SvaraRadera
  2. Jag har lite samma mål som Pernilla. HÅlla igång i löpningen så att intresset inte försvinner. Tappar gärna några kilon också...
    Anmäler mig till lopp så att jag har en morot...

    SvaraRadera
  3. Jag har olika mål olika tidpunkter i livt. I år med ytterligare ett barn vill jag mest ha det gött och springa mycket i naturen, gärna lite längre distanser och sen träna mig stark. Men inga direkta tidmål. Fast nu bestämde jag mig iofs precis för Lidingöloppet så där lär väl tävlingsdjävulen vakna igen :)

    SvaraRadera
  4. Tänkte göra en kommentardebut här, även om din blogg legat i min rss-läsare ett bra tag.
    Men det här med mål tycker jag är väldigt intressant, så jag var bara tvungen att delge mina tankar :)

    Jag tränar efter mål, jag försöker ha olika typer av mål, långsiktiga och kortsiktiga, känslomässiga (exempelvis, känna mig stark och lätt i löpningen) och prestationsmässiga (allt från att gå ne ri vikt till att minska tiden på milen och öka mitt distansrekord).
    Jag tror att mål, oavsett vilken karaktär de har, är väldigt viktiga, inte bara i träningen, utan i livet i stort. Sen måste inte mål alltid vara prestationsbaserade, för vissa kanske ett mål är att ha roligt när de tränar och vissa har en målsättning att träna ett visst antal pass i veckan. beroende hur kvalitativ ens träning är och ju mer man tränar, desto mer specifika mål kommer nog på köpet.
    :)

    SvaraRadera
  5. Spännande reflekterande!

    Jag vet inte om det har att göra med min ålder eller varför jag känner som jag gör inför träning. Men så som mitt liv är nu så är träning utan mål inte träning. För mig krävs det ett rejält mål och helt flera stycken. Jag älskar att se hur utvecklingskurvan stiger, att känna att jag susar fram på vägarna. Jag är inte löpare men jag är landsvägscyklist och mitt största mål är att vinna i varje fall ett OS-guld. Det kan säkert ha med min ålder att göra men även för min enorma kärlek till cyklingen och allt som har med det att göra... tävling och mål är ett måste. Att stå högst upp på pallen är obeskrivbart, har man upplevt det en gång vill man inget annat än att uppleva det igen och igen och igen.

    Så kanske har det med åldern att göra... eller kanske handlar det bara om en galen tävlingsinstinkt...

    SvaraRadera

Tack för att du gör mig glad och kommenterar min blogg